کد خبر: 82

صدرالحسینی در گفت‌وگو با دیدگاه امروز:

طوفان الاقصی مهاجرت معکوس را به اسرائیل تحمیل کرد/حمایت بین‌المللی از تل‌آویو یکدست نیست/تردید کشورهای عربی برای عادی‌سازی با اسرائیل

طوفان الاقصی مهاجرت معکوس را به اسرائیل تحمیل کرد/حمایت بین‌المللی از تل‌آویو یکدست نیست/تردید کشورهای عربی برای عادی‌سازی با اسرائیل

کارشناس مسائل خاورمیانه: طوفان الاقصی باعث شروع مهاجرت معکوس از اسرائیل خواهد شد اما نکته بسیار مهم شکست اطلاعاتی اسرائیل و اختلاف در مدل حمایت از آن در سطح جهانی است.

دیدگاه امروز: اجرای عملیات «طوفان الاقصی» از سوی حماس به تیتر اول رسانه‌های دنیا تبدیل شده و در مقابل حملات گسترده هوایی و توپخانه‌ای اسرائیل به غزه هم تشدید شده است. آنچه در خصوص تحولات جاری در اراضی اشغالی به یک سوال بزرگ تبدیل شده است که چرا یکباره چنین حملات غافلگیرکننده‌ای انجام شد و اساساً ریشه‌های آن چیست؟ پیامدهای این روند برای تل‌آویو و کابینه بنیامین نتانیاهو چه خواهد بود؟

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل خاورمیانه در مورد رخداهدای اخیر در اسرائیل و غزه به دیدگاه امروز گفت: با توجه به تحولات شگرفی که در فلسطین اشغالی به وجود آمده، چند نکته حائز اهمیت است. علت اصلی اجرای عملیات طوفان الاقصی، اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی در قبال اردوگاه‌‌ها بود؛ به گونه‌ای ما شاهد یک رفتار رادیکال از سوی آنها علیه ساکنان این اردوگاه بودیم که از ۷۰ سال گذشته تاکنون هیچ مشابهتی در این خصوص وجود نداشت؛ تا جایی که اسرائیل با استفاده از جنگنده‌های خود این اردوگاه را بمباران کرد. از سوی دیگر طی ماه‌های اخیر سخت‌گیری‌های زیادی از سوی رژیم صهیونیستی برای ورود فلسطینی‌ها به مسجدالاقصی انجام شد و به هیچ یک از خطوط قرمزی که در سالیان گذشته و خصوصاً ۲۵ سال اخیر که بخشی از توافقات بوده، احترام نگذاشتند.

کابینه نتانیاهو از خطوط قرمز در مسجدالاقصی عدول کرد

وی ادامه داد: تمام این خطوط قرمز توسط کابینه تندروی نتانیاهو و توسط اشخاصی مانند ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل زیر پا گذاشته شده و حتی در ماه رمضان هم شاهد برخورد نظامیان و پلیس اسرائیل به روزه‌داران بودیم. این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که اردن به عنوان اداره‌کننده مسجدالاقصی نسبت به این افراط‌گرایی‌ها واکنش نشان داد و اعلام کرد که کنترل اوضاع از دست آنها هم خارج است. این وضعیتی است که اسرائیل در طول ماه‌های اخیر علیه فلسطینی‌ها در اردوگاه‌‌ها و مسجدالاقصی به آنها تحمیل کرد و گفته شده که چیزی در حدود ۴۰ کودک در این حملات کشته شده‌اند و تعداد زیادی از زنان هم آسیب شدیدی را تجربه کردند. نکته دیگر، تخریب خانه‌های این طیف بود که صدای اروپا و ایالات متحده را درآورد و به نوعی موجب شد که بایدن و تیم امنیتی – سیاسی او هم در این خصوص مواضعی را علیه تل‌آویو اتخاذ کنند.

قرار بود اسرائیل حمله گسترده‌ای را علیه غزه انجام دهد

این تحلیلگر مسائل غرب‌آسیا عنوان کرد: موضوع دیگری که باید بدان بپردازیم، تاثیرات داخلی این تحولات است. در محور نیروهای مقاومت فلسطین ما یک انسجام مشخص را مشاهده کردیم و تمام گروه‌ها و جریانات، نسبت به اقدامی که ضورت گرفت همراهی کرد و حتی جریان فتح هم به میدان آمده است که ان نشان از یک انسجام مشخص دارد. مابقی جریان‌های مقاومت از حزب‌الله لبنان گرفته تا انصارالله یمن هم در این میان اعلام همبستگی خود با حماس و سایر جریان‌های مقاوت فلسطین را اعلام کرده‌اند. باید توجه داشت که این عملیات در حقیقت پیش‌دستی مقاومت علیه اسرائیل بود؛ چراکه بر اساس داه‌های موجود قرار بر این بود که ارتش رژیم صهیونیستی به زودی عملیات گسترده‌ای را علیه غزه انجام دهد که مهم محقق نشد.

مهاجرت معکوس و فروپاشی کابینه تل‌آویو

وی افزود: در حوزه تحولات داخلی اسرائیل شاهد یک نوع شکاف مشخص اجتماعی هستیم؛ تا جایی که برخی از داده‌ها نشان می‌دهد که نیروهای نظامی فرار کرده‌اند و نیروهای داوطلب هم برای معرفی خود به ارتش و شرکت در نبرد مذکور چندان رغبتی از خود نشان نداده‌اند. فارغ از این مسائل باید متوجه بود که مشکلات اقتصادی و همچنین مهاجرت‌های معکوس به خارج از اراضی اشغالی شدت می‌گیرد. در نهایت هم تمام این محورها، استعفای نتانیاهو و فروپاشی کابینه حاکم بر تل‌آویو را تسریع خواهد کرد که همگی این مولفه‌ها را باید تاثیرات داخلی دانست.

حمایت بین‌المللی از اسرائیل یکدست نیست

صدرالحسینی تصریح کرد: اما در حوزه بین‌الملل این نکته حائز اهمیت است که برخی از کشورها هنوز هیچ موضع مشخصی اتخاذ نکرده‌اند و بعضی دیگر از کشورها هم بر آتش‌بس تاکید کرده‌اند و دسته‌ای دیگر هم از رژیم صهیونیستی حمایت کردند. این وضعیت نشان می‌دهد که در مقیاس بین‌المللی هم یک حمایت یکدست به نفع اسرائیل وجود ندارد. بدون شک تحولات اخیر برای جهان عرب بسیار مهم خواهد بود و بدون تردید خروجی این رخدادها بر عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با تل‌آویو تاثیرگذار خواهد بود. به عبارتی دیگر باید گفت که موضوع سازش بعد از عملیات «طوفان الاقصی» با شک و تردید مواجه خواهد شد و به معتقدم که نتیجه فعلی به خوبی نشان می‌دهد که اسرائیل در شرایطی قرار گرفته که توازن قوا به نفع مقاومت فلسطین تغییر کرده است.

ثبت شکست اطلاعاتی برای اسرائیل

وی در پایان گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که می‌توان در فهرست شکست‌های رژیم‌صهیونیستی قرار دهیم، شکست اطلاعاتی است که دولت نتانیاهو باید به افکار عمومی خود پاسخ دهد؛ این رژیم از امکانات استراق سمع، انواع رادارها، ماهواره‌ها، هواپیماهای بدون سرنشین جاسوسی، انواع و اقسام امکانات الکترونیکی جاسوسی و شنود با آخرین فناوری‌ها و همچنین جاسوسان پیر و جوان در غزه برخوردار بوده، حال چگونه امکان دارد که اسرائیل نتوانسته باشد چنین عملیات بزرگی را قبل از شروع خنثی کند و یا آمادگی مقابله به ‌مثل با آنرا داشته باشد؟ در واقع رژیم‌صهیونیستی به جز شکست نظامی در عملیات طوفان الاقصی شکست اطلاعاتی و امنیتی بزرگی نیز در کارنامه خویش ثبت کرد که امتیاز آن به نام مقاومت به ثبت رسید.

copied

دیدگاه‌تان را بنویسید