کد خبر: 83

دیدگاه امروز گزارش می‌دهد:

ارتش اسرائیل چه چالش‌هایی برای عملیات زمینی دارد؟

ارتش اسرائیل چه چالش‌هایی برای عملیات زمینی دارد؟

اگرچه کابینه نتانیاهو مجوز اجرای عملیات زمینی ارتش اسرائیل را صادر کرده اما دو چالش مهم در این مسیر وجود دارد وسوال این است که چه موانعی در این مسیر وجود دارد؟ دیدگاه امروز در گزارشی به بررسی این چالش‌ها پرداخته است.

دیدگاه امروز: حماس بارها نشان داده که آگاهی دقیق و پیشرفته‌ای از ماهیت تحولات در جامعه اسرائیل و سیاست آن دارد. جامعه به سرعت به سمت راست افراطی متمایل می‌شود و نهادهای نظامی و سیاسی اسرائیل به تدریج ویژگی‌های یک جامعه افراطی را به خود می‌گیرند.

 با توجه به این ساختار، ایالات متحده از روند عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل حمایت می‌کند که یک تغییر ژئوپلیتیکی بزرگ است و منجر به دور زدن مساله فلسطین و واگذاری سرنوشت فلسطینی‌ها به دولت افراطی نتانیاهو می‌شود. واشنگتن برای ادغام اسرائیل در منطقه و ایجاد نظم منطقه‌ای جدید تلاش می‌کند. در عین حال، مسیر عادی‌سازی بدون موانع عمده به مسیر خود ادامه می‌دهد و با تأثیر بر موضع عربی و اسلامی در قبال اسرائیل، جای خود را در فضای سیاسی منطقه محکم می‌کند که البته تحولات اخیر اما و اگرهایی را به وجود آورده است.

راست‌افراطی و سناریوی خطرناک تقابل

در مقابل، فلسطینی‌ها گزینه‌های محدودی برای جلوگیری از انحلال موضوع مذکور، حل مناقشه به نفع اسرائیل، مقابله با مسیر ادغام اسرائیل در منطقه، اعطای جایگاه رهبری منطقه‌ای و تعیین سرنوشت به آن داشتند. ‌مؤثرترین گزینه، مقاومت نظامی غزه بود که نبرد کنونی را برای برهم زدن مسیرهای انحلال موضوع و تثبیت وجاهت فلسطینی‌ها از مسیرهای محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی طراحی کرد.

الجزیره در گزارش جدید خود نوشته است که دولت کنونی اسرائیل شامل احزاب راست مذهبی و ملی‌گرای افراطی است. این احزاب یک برنامه ایدئولوژیک مذهبی مرتبط با یهودی‌سازی بیت‌المقدس، کنترل کامل بر آن، تخریب مسجدالاقصی یا ایجاد تغییرات ماهوی در وضعیت آن دارند. این برنامه  نشان‌دهنده شعارهای گروه‌های سیاسی و مذهبی منزوی در جامعه اسرائیل نیست، بلکه به برنامه‌ای تبدیل شده که آنها اتخاذ کرده‌اند و دولت بودجه و ابزار آنرا تعیین می‌کند.

همزمان، ایتامار بن گویر، وزیر افراطی که ریاست وزارت امنیت داخلی اسرائیل را بر عهده دارد و دارای اختیارات مربوط به بیت المقدس، فلسطینی‌های سال ۱۹۴۸ و زندانیان در زندان‌های این رژیم است. او از قدرت خود برای دستیابی به برنامه‌ای در ارتباط با اخراج فلسطینی‌ها و به خصوص فلسطینی‌های قدس شرقی از سرزمین‌ها و خانه‌هایشان استفاده می‌کند و توانسته است با توجه به توانایی‌های خود از نتانیاهو ‌‌باج‌خواهی کند. با توجه به اینکه نتانیاهو چاره‌ای جز ماندن در دولت و متحد شدن با این گروه‌های افراطی ندارد، و با عنایت به مسائل فساد و شکاف سیاسی شدیدی که با آن مواجه است، او هر آنچه را که متحدان افراطی خود درخواست می‌کنند، ارائه می‌دهد تا انسجام دولت خود را تضمین کند. این آخرین سنگر او قبل از رفتن به زندان است و از این رو، روند بایکوت مساله فلسطین به دست این دولت یک برنامه واقعی و منسجم است.

یورش زمینی اسرائیل و چالش‌ها

حمله ناگهانی حماس، اسرائیل را با توجه به گزینه‌های موجود، در دوراهی قرار داد. گزینه‌های نظامی اسرائیل دیگر قدیمی شده‌اند و بارها و بارها بدون ایجاد تفاوت در معضلی که با مقاومت در نوار غزه با آن مواجه بوده، آزمایش شده است. حملات هوایی توسط هواپیماها و گلوله‌باران‌های توپخانه ممکن است بتواند به زیرساخت‌ها و ساختمان‌ها در نوار غزه آسیب برساند‌‌، اما مقامات امنیتی و سیاسی اسرائیل متوجه می‌شوند که این کار اگر هم موثر باشد، مقطعی است.

اما دولت اسراییل با توجه به نیاز به بازگرداندن وجهه و اعتماد عمومی خود به ارتش و سیستم امنیتی که ضربه بزرگی را متحمل شده و بر اعتماد طرف‌های بین‌المللی تأثیر خواهد گذاشت، در هر صورت به این گزینه متوسل خواهد شد. سایر گزینه‌های موجود مربوط به عملیات زمینی جزئی یا جامع علیه نوار غزه است، اما این امر مملو از چالش‌های متعدد‌ است؛ نخستین و بارزترین آن‌ها وجود شمار زیادی ‌‌زندانی است که حماس توانست به نوار غزه بیاورد که طبق برآوردهای اولیه به صدها نفر می‌رسد که آنها را در معرض خطر بزرگی قرار می‌دهد و ممکن است دولت رژیم اشغالگر اسرائیل قادر به توجیه آن نباشد.

دومین چالش عملیات زمینی این است که ارتش اشغالگر اسرائیل در مناطق مسکونی شلوغ عمل خواهد کرد و این تلفاتی را در بین غیرنظامیان ایجاد می‌کند که تحمل آن در سطح جامعه بین‌المللی دشوار است و محکومیت ‌‌علیه اسرائیل و شاید ایالات متحده را که حمایت خود از تل‌آویو را اعلام کرده به دنبال دارد. اگرچه عملکرد کیفیِ رزمیِ نشان ‌داده ‌شده توسط حماس در حمله به اماکن نظامی و شهرک‌ها در مجاورت نوار غزه، توسط تصمیم‌گیرندگان نظامی و سیاسی در اسرائیل مورد توجه قرار خواهد گرفت، اما خسارات انسانی عظیمی که تلفات آن در روز دوم این عملیات بیش از ۷۰۰ کشته و ۲۵۰۰ مجروح برجای گذاشت، بر روند تصمیم‌یگیری دولت نتانیاهو بدون شک تاثیرگذار خواهد بود.

حماس موفق شد همه طرف‌ها را وادار به بازنگری در محاسبات خود کند و ضربه بزرگی به اسرائیل وارد کرد و وجهه آن را در برداشت تصمیم‌گیران بین‌المللی و منطقه‌ای از بین برد. انتظار می‌رود که این امر در خود اسرائیل، در منطقه و مسیر عادی‌سازی روابط با اسرائیل بازتاب داشته باشد. بسیاری معتقدند نبرد در غزه و اطراف آن هنوز در مراحل اولیه است و شکل نگرفته است. نتیجه نهایی برای بسیاری از احتمالات گشوده است.

copied

دیدگاه‌تان را بنویسید